• homepage
  • To do’s, emoties & quarantaine-kilo’s: 8 Tips!
To do’s, emoties & quarantaine-kilo’s: 8 Tips!

To do’s, emoties & quarantaine-kilo’s: 8 Tips!

De afgelopen weken worden we overspoeld met berichten die onze emoties volop aanslingeren; we worden er onzeker van, misschien wel bang of erg onrustig. Allemaal stress voor je lijf en juist dat kan je immuunsysteem nu niet gebruiken.
Misschien heb je wel gehamsterd of hamster je ’s avonds op de bank van alles je mond in om maar even afgeleid te zijn van alles wat er in de wereld gebeurd. Of is je gewoonte dat je iets lekkers eet tijdens het tv-kijken en zit je nu de hele dag te Netflixen en…..oeps.

Daarnaast bewegen we minder op de weinige vierkante kilometers waar we nu mogen komen. Ons ritme is compleet verandert in een korte tijd en dat maakt dat die kilootjes er zomaar aanvliegen.

We moeten even opnieuw onze balans vinden, of juist helemaal de knop zoeken om eindelijk die gezonde keuzes te maken voor dat enige lijf waar je het mee moet doen.

Je hebt als het goed is wat meer tijd over. In plaats van de tijd weg te eten kun je er ook voor kiezen om eens heel bewust op te schrijven wat je de afgelopen week allemaal hebt gegeten, laat niks weg, maar wees helemaal eerlijk naar jezelf. Schrijf daarna eens op wat je komende week beter wilt gaan doen. Bewustwording is al een enorme stap in de goede richting.
We moeten er weer wat meer structuur en routine in aanbrengen om de komende weken gezonder door te komen. Dan heb je zelf de touwtjes weer in handen en laat je het niet gewoon gebeuren in het moment of tijdens je emotie. Je bent namelijk niet ineens slachtoffer van wat er om je heen gebeurt en je hoeft jezelf ook niet te belonen of verdoven. Nu is de kans om nieuwe gewoontes aan te wennen, zodat je daar straks alle vruchten van kunt plukken als we weer ‘up & running’ zijn.

Eten doe je namelijk niet per se omdat het moet of omdat het ‘gezellig’ is om te doen of als perfecte afleiding. Eten is je pure brandstof om je activiteiten te gaan doen. Dus richt je vooral op de dingen die je wilt gaan doen en maken. Maak een to-do-list of een leuk moodboard, zodat je genoeg inspiratie hebt om je dagen mee te vullen, daarmee verleg je je focus van “eetmoment-tot-eetmoment” naar doen waar je van geniet en tussendoor brandstof tanken om die dingen uit te kunnen voeren. Dan raak je vaak zo in de flow dat je focus de juiste kant op staat.

8 tips voor een mooie, productieve, gezonde dag!

1. Zorg voor een fijne “op-sta-routine”
Blijf niet te lang rondhangen in je relaxte kloffie, start met 30 minuten actief zijn, kies een leuke online work-out en ga ervoor of maak in de vroege ochtend een mooie wandeling. Wedden dat je je daarna meteen lekker voelt! Neem een douche, kleed je aan en maak jouw planning voor de dag; wat heb jij nodig vandaag? Wat wil je zeker gedaan hebben? Is er nog een klusje dat al lang is blijven liggen? Lees daarna eventueel nog een opbouwend boek, doe wat ademhalingsoefeningen of luister een enthousiaste podcast; neem de tijd om er even goed bij stil te staan en je dag heeft al een beste start gemaakt en je gaat met de juiste intentie de rest van je tijd tegemoet.

Maak dan een energiek ontbijt gevuld met groente en/of fruit (bijv. een gevulde omelet, groene smoothie, een kom vol warme havermout met toppings, een fruitsalade, stuk banaanbrood etc.). Eet met aandacht, neem de tijd, gebruik al je zintuigen en ga vervolgens lekker aan de slag met je taken.

2. Maak een food-weekplanning!
Online staat het boordevol met heerlijke, gezonde recepten; kies een paar ontbijtjes waarmee je af wilt wisselen, wat gezonde salades, simpele soepen om zelf te blenden, een aantal smoothies en een handvol diners en leg ze in de keuken of verzamel ze op 1 plek in je telefoon of Ipad. Kies voor levende voedingsmiddelen; alles wat groeit, bloeit, zwemt, vliegt, beweegt, kan ook jouw lijf leven geven. Dat heb je juist nu zo hard nodig om vitaal en sterk te zijn. Desnoods kook je een dubbel diner, zodat je voor de volgende dag meteen je lunch klaar hebt!
Zorg ervoor dat je alles in huis haalt voor een gezonde maaltijd of snack; eieren, groenten, bouillon, noten, fruit, hummus, rauwkost, (verse) kruiden, kokosolie, roomboter en olijfolie, havermout, knoflook, ui, avocado etc. “Eat a rainbow a day!” en vul je bord met een feestje!

Ook is het de perfecte tijd om te experimenteren in de keuken met suikervrije tussendoortjes. Bak (gezellig samen) een lekker bananenbrood en vries de plakjes in, maak gezonde bonbons van kikkererwten en bewaar ze ook in je vriezer. Zorg voor een voorraadje healthy lekkers voor tussendoor. Dat voorkomt snaaien. En drink daarnaast voldoende water; zet 2 literflessen klaar op je aanrecht en zorg dat ze leeg zijn aan het einde van je dag!
Week maaltijdplanner (gratis download om in te vullen)

3. IF?
IF staat voor Intermittent Fasting. Er werd altijd zo gehamerd op het ontbijt, dat het je belangrijkste maaltijd van de dag is. Daar komt de wetenschap gelukkig op terug. Hoe langer je geen voedsel in je spijsverteringssysteem hebt zitten, hoe meer ruimte je lijf heeft om van alles te herstellen in het lichaam, omdat het niet bezig hoeft te zijn met voedsel begeleiden en verteren. Oude en defecte cellen worden opgeruimd en je ontstekingsbelasting gaat omlaag. Het is ontzettend gezond om te eten tussen bijvoorbeeld 12.00 uur en 19.00 uur en daarbuiten niet. Je houdt dan 2 hoofdmaaltijden aan en 1 tussendoortje.


Water en zwarte koffie en kruidenthee kunnen wel gewoon in de ochtend.

En als je het niet gaat redden tot 12.00 uur, schuif het dan met stapjes op. Steeds met een half uurtje of een uurtje, het gaat je zeker lukken. Ik dacht ook altijd dat ik dat niet kon en ik hield altijd vast aan ‘maar mijn lijf heeft het nodig’ en ‘ik kan niet zonder ontbijt, dan voel ik me slap’, maar dat zijn allemaal ingebakken excuusjes en hardnekkige slachtofferpraatjes in je hoofd. Iedereen kan het, maar je moet het willen. Ik heb ontdekt dat ik me er fantastisch bij voel; minder honger, betere voedselkeuzes voor de eetmomenten die er wel zijn, diepere slaap en een scherper brein!


4. Kom je door de dag heen emoties tegen die je niet fijn vindt?

Dan is het nu de tijd om daar eens bij stil te staan en te voelen wat ze ‘zeggen’. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar waarschijnlijk zeul je die emoties al een tijdje mee. En juist als je alleen bent, of even stil wordt, ontdek je ze. Midden in de ‘rat-race’ hoef je daar niet zoveel aandacht aan te besteden, je leeft ‘eroverheen’. Hoe heerlijk is het om die ballast nu eens een plek te geven en het daar te laten. Onderzoek waar de gevoelens en emoties vandaan komen, praat erover met mensen, kun je er iets mee doen? Schrijf het van je af, zoek contact met de mensen die ermee te maken hebben, zet het om in iets creatiefs, je hoeft het niet weg te stoppen of te negeren, het is er, maar geef het de juiste plek. Wees lief voor jezelf.
Wat heb je echt nodig van jezelf? En kun je dat jezelf geven?

Grijp niet meteen naar eten, drink een glas water, zet een grote kop thee, loop een blokje om en pak je emoties met beide handen aan.

Als je graag gewicht wilt verliezen; afvallen is ook loslaten, loslaten van wat je al lang vasthoudt; stress, bitterheid, oude verhalen waar je je achter verschuild, excuses, belemmerende overtuigingen, onverwerkt verdriet of boosheid;
wie weet voel je je straks kilo’s lichter!


5. In the mood!

Als je klaar bent met je werk- of huishoudelijke taken is er vaak nog wat tijd over voor andere zaken. Ik noemde hierboven al even een ‘moodboard’, daar kun je echt alle kanten mee op! Pak er een stapel tijdschriften, folders en kranten bij en een schaar en knip alles uit wat je aanspreekt; van plaatjes tot quotes tot stukjes tekst waar je nog wat mee wilt. Dit kun je trouwens ook online doen op bijvoorbeeld Pinterest. Zo breng je in kaart wat je nog wilt leren, wat je nog wilt doen, wilt zien, waar je hart een sprongetje van maakt! Daar krijg je energie van. Probeer iedere week iets te plannen waardoor je er een stapje dichterbij komt. Wil je graag op vakantie naar de zon en kan het even niet? Maak je balkon of tuintje gezellig en vrolijk, schilder iets geel en hang het op aan de muur, koop vrolijke stoeldekjes en wat gezellige planten in kleurrijke potjes. Wil je graag een dagje naar de sauna en is alles nu gesloten? Wandel dan in het dichtstbijzijnde bos, snuif de frisse lucht op, maak thuis een voetenbadje, frutsel een masker in elkaar van honing en avocado, zet een heerlijk muziekje op, kaarsjes aan. Start een nieuwe hobby, ruim op, leer een nieuwe taal, pak wat oude spelletjes uit de kast, maak een happylist op Youtube en doe eens een gek dansje. Er is een hoop dat je jezelf al kunt geven met een beetje creativiteit! Geef jezelf die blije stofjes!

 

 

 

 

 

 

 

6. Geef jezelf
Ook al heb je misschien niet veel geld op je bankrekening staan, je kunt altijd iets geven. Vraag eens in de straat aan iemand of diegene nog iets nodig heeft deze week. Bel iemand op die je al een tijdje niet hebt gesproken, stuur eens een handgeschreven kaartje naar een familielid, bekijk oude foto’s en app er een paar naar vrienden om ze weer even een mooie herinnering mee te geven van die goeie tijd die je samen had!

 

 

 

 

 

 

 

7. Oefen je dankbaarheid
Schrijf voordat je gaat slapen 3 dingen op in een mooi dagboekje waar je die dag dankbaar voor bent. In een dankbaar hart is weinig ruimte voor negatieve emoties en zo train je jezelf om steeds de mooie dingen in alle denkbare situaties te blijven zien.

8. Stap op tijd je heerlijke bed in!
Slaap zorgt ervoor dat je lichaam kan herstellen, denk maar aan je immuunsysteem, je orgaanklok, je hormoonhuishouding. Door een goede nacht sta je weer lekker fit op, om vol energie en enthousiasme alles weer aan de nieuwe dag te kunnen geven en inzakkers en snaaibuien te voorkomen. Je bent helderder en scherper van geest en kunt betere keuzes maken!

Op naar een prachtige dag of welterusten voor nu!
Gezonde groetjes, Annemieke

Volg me ook op

Unknownunknown

 

0 Reacties

Wat mensen hierover zeggen
Nog geen reacties Wees niet verlegen, laat een reactie achter!

Laat een reactie achter

Wat denk je hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *